top of page

Dansend door de feestdagen



It's the most wonderful time of the year ... en dus ook de most wonderful time om jouw dansschoenen aan te trekken! We dansen meestal niet zoveel als we kunnen, of zoveel als we willen, omdat we vaak bang zijn om er dwaas uit te zien. Die aansporing op de wenskaart "Dance like no one's watching" slaat echter niet voor niets aan. Jouw binnenste wil dansen, jouw lijf wil in beweging komen. Nu nog je hoofd meenemen.


Als je mensen vraagt waarom ze niet meer dansen, worden ze peinzend, misschien een beetje defensief. Ze hebben geen tijd; er is geen gelegenheid; wat gaan ze doen, naar een club gaan? Dit zijn mensen met verantwoordelijkheden, met serieuze jobs en kinderen! Dansen is iets dat je doet als je jong bent en dan stopt, althans dat denken sommigen. Als je op zoek gaat naar mogelijkheden om te dansen, dan vind je ze, altijd. Tijdens het koken van het avondeten, het schoonmaken van het huis of in plaats van ter plaatse te blijven trappelen aan de verkeerslichten tijdens het joggen. Misschien wel een spontane huiskamerdisco met je kinderen. Het is een beetje wonderbaarlijk: elke kleine pauze biedt een kleine gelukske. Een klein moment van expressie. Van terugkeren naar jezelf te midden van een verder chaotisch leven.

“When you dance, you can enjoy the luxury of being you.” (Paulo Coelho)

Wanneer we dansen komen er gelukshormonen vrij die unieke voordelen hebben voor je gezondheid en welbevinden. Deze combinatie wordt DOSE genoemd en bestaat uit dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine. Dergelijke hormonen dragen bij aan een beter zelfbeeld en gezonde coping-strategieën.

  • Dopamine komt vrij als je aan iets leuks meedoet, geniet van iets of je wat plezierigs herinnert. Het is een hormoon dat onze motivatie en nieuwsgierigheid om te ontdekken stimuleert. Het luisteren naar muziek die jou aanspreekt, verhoogt ook je dopamine-gehalte. Dopamine in overvloed dus, als jij je dance moves showt.

  • Oxytocine is het verbindingshormoon. Het komt vrij in de hersenen wanneer we interpersoonlijke verbindingen ervaren met andere mensen in de directe nabijheid. Bijvoorbeeld door fijn oogcontact of een vriendelijke aanraking. Wanneer jij je gek danst met je besties, zal oxytocine dus moeiteloos vrijkomen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd én hoe meer oxytocine.

  • Serotonine heeft veel te maken met hoe jij je voelt. Tijdens iedere work-out, zo ook jouw danssessie, komt er serotonine vrij. Een gezond serotonine-gehalte voorkomt depressies, angst en slaapstoornissen en heeft een positieve uitwerking op je stemming, zelfvertrouwen en eetlust. Lekker blijven dansen dus.

  • Endorfine is een stof die vrijkomt door beweging, net als serotonine. Endorfines vertegenwoordigen plezier in de hersenen. Waar serotonine een positieve uitwerking heeft op stemming en humeur, gaat endorfine nog een stapje verder. Door dit stofje worden gevoelens die te maken hebben met vermoeidheid en pijn geblokkeerd, zodat jij je alleen nog hoeft te focussen op het feit dat dansen je plezier geeft.


Het is nu feestseizoen. Er zijn daardoor tal van mogelijkheden om te dansen, mocht je daarvan gebruik willen maken. Je kunt even dansen rond een vuurtje bij een plaatselijke kerstmarkt, tijdens het kerstshoppen al dansend de winkels binnengaan of gezellig rond je eigen kerstboom dansen. Zet eender welke muziek op die het je onmogelijk maakt om stil te zitten (bij mij persoonlijk is dat nog steeds old time favourite 'Shake it off' van Taylor Swift).


Je lichaam op het ritme van de muziek bewegen is een bevrijdend en stimulerend geschenk dat jij jezelf eender waar en wanneer kunt geven. Zet gewoon je favoriete nummer harder en laat alles los! Geniet van jouw dans. Dat wens ik jou en je geliefden van harte toe tijdens de feestdagen.



- 18 december 2023 -



39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page